Tämä arvostelu/teksti on kirjoitettu alunperin toisessa blogissani, joka ei ole enää aktiivisena. Ajattelin kuitenkin jakaa artikkelin ja päivittää sitä hieman. Päivitin artikkelia myös uudelleen alkuvuodesta 2023, koska pelasin pelin uudelleen alkusyksystä 2022 aloittaen koko Dragon Age -sarjan uudelleen. Halusin täydentää artikkelia, koska olin pelannut Dragon Age: Originsin viimeksi noin kahdeksan vuotta sitten ja uudelleenpeluu herätti mieleeni uusia ajatuksia ja tarpeen tarkentaa aiemmin kirjoittamaani. Nyt artikkeliin palattuani totesin, että siihen nähden mitä kaikkea tästä pelistä ajattelen, teksti oli yllättävän tynkä. Lisäsin artikkeliin myös muutaman syksyllä ottamani screenshotin. Nyt kuitenkin pitemmittä puheitta itse artikkeliin;

Ajattelinpa kirjoittaa eräästä minulle erittäin rakkaasta pelistä, nimittäin Dragon Age: Originsista. Dragon Age: Origins (tunnetaan myös lyhenteellä DAO) teki minuun aikanaan lähtemättömän vaikutuksen ja se kuuluu edelleen top 3 -suosikkipeleihini. Peli on kiehtova yhdistelmä tarinaa, toimintaa ja valintoja. Se on loistava esimerkki siitä, mitä rpg-pelit voivat olla parhaimmillaan. DAO avaa pelaajalle oven maailman, jonka teemoista löytyy monia keskiaikafantasialle tyypillisiä teemoja, mutta samalla jotain virkistävää ja modernia.

NYJD1e.jpg

Dragon Age on BioWaren kehittämä pelisarja ja tutustuin ensimmäisenä sen tähän asti valmistuneista parhaimpaan, juuri Dragon Age: Originsiin. Löysin tämän pelin sattumalta jo noin 12-13 vuotta sitten tietämättä siitä sen kummemmin. Ostin pelin, koska muistin hämärästi, että joku tuttuni oli suositellut kyseistä peliä. Kun aloin pelata, koukutuin todella ja tarina imaisi mukaansa. DAO oli hyvin erilainen kokemus, kuin mikään aiemmin pelaamani videopeli. Siinä oli jotain sellaista, joka sai minut eläytymään kaikkeen hyvin vahvasti. Tahkoin peliä eteenpäin aina kun ehdin, koska en malttanut odottaa mitä tapahtuisi seuraavaksi.

Dragon Age -sarja on samoilta tekijöiltä kuin Mass Effect -sarja, jota olen myös pelannut myöhemmin ja siitäkin tykännyt. Molempien pelisarjojen tarinankerronta on erinomaista ja erityisesti pidän pelien päähahmoa auttavista hahmoista tai niinsanotuista sivuhahmoista/liittolaisista (englanninkielisenä: companions), joihin on todella panostettu. Jokaisella on oma persoonansa ja arvot, joiden pohjalta he reagoivat pelaajan valintoihin. Hahmot on myös ääninäytelty järkyttävän hyvin. DAO:n omaa hahmoa ei puolestaan ole ääninäytelty, vaan vastaukset valitaan erilaisista teksti-dialogivalinnoista. Tämä on kuitenkin etu, koska se tekee pelin dialogista vielä monipuolisemman, kuin mihin monet nykypelit pystyvät. Ja vaikka tekstipohjainen vastaaminen voi tuntua alkuun hassulta (mikäli siihen ei ole tottunut), muuten niin rikas ja laadukas ääninäyttely saa unohtamaan tämän ominaisuuden hyvin pian.

DAO:n hahmot tekivät minuun aikanaan niin ison vaikutuksen, että BioWaren muita pelejä lukuunottamatta melkein kaikkien muiden pelien npc-hahmot tuntuivat näihin verrattuna latteilta ja sieluttomilta. Vaikka monissa rpg-peleissä hahmollasi voi olla mukana apureita tai seuraaja, on valitettavaa, että monesti nämä hahmot eivät ole järin kiinnostavasti käsikirjoitettuja. Ainakin DAO:n aikaan se oli vielä harvinaista, tilanne on ehkä ehtinyt muuttua viimevuosina. Näin esimerkkinä, myöhemmin ilmestyneessä The Elder Scrolls V: Skyrimissa (josta kyllä kovasti pidän, älkää käsittäkö väärin) oman hahmon seuraajat ovat aavistuksen sieluttomia pikseliukkoja, jotka puhuvat rajattuja muutamia repliikkejä eivätkä reagoi pelin tapahtumiin oikeastaan mitenkään. Muistan olleeni pettynyt seuraajien passiivisuuteen aloittaessani Skyrimin, koska minut oli hemmoteltu pilalle DAO:n loistavilla sivuhahmoilla.

Taidokkaasti käsikirjoitettujen hahmojen lisäksi DAO:n tarina ja tausta (eng., lore) ovat omaa luokkaansa, kuten jo aiemmin mainitsin. Tarinan asetelma on hyvin klassinen; pelasta maailma. Mutta mitä tapahtuu matkan varrella? Kiinnostavia juonenkäänteitä, poliittisia kahinoita, epätoivoa, seikkailua ja jopa romantiikkaa. Pelin tarina on paikoin vakava, mutta se sisältää yllättävän paljon huumoriakin. Lisäksi tarina etenee sopivan lineaarisesti siten, että pääjuonen punainen lanka ei pääse katoamaan kovin helposti. DAO ei ole avoimen maailman peli, mikä saattaa olla yksi tekijä lineaarisemman etenemisen taustalla. Avoimen maailman sijaan peli etenee kartalta valituilla suljetuilla alueilla, joista jokaisella on oma pääjuonensa ja sivuquesteja. Olen itse lineaarisempien pelien ystävä, joten suljettujen alueiden säätelemä tarinan eteneminen oli omasta mielestäni vaan plussaa.

Screenshot20220702215204933.jpg

Pelin dialogi tuo usein oman huumorinsa mukaan tarinaan. Kuvassa oma hahmoni viimeisimmältä pelikerralta ja hänen seuranaan yksi sarjan rakastetuimmista hahmoista, Alistair

Screenshot20220924213955375.jpg

Peli etenee alueittain ja jokainen alue sisältää oman tarinansa

Pelissä pelataan neljän hengen seurueena, yhdistellen erilaisia taistelutekniikoita. Oman hahmon kohdalta valittavissa ovat rpg-peleistä melko tutut class-tyypit; warrior, rogue ja mage (jaa, mitenhän nuo edes suomentaisi järkevästi, olkoot siis englanniksi). Pelin valmiit hahmot edustavat kukin jotain näistä. Jokainen class-tyyppi voi erikoistua myös taidoiltaan tai aseiden suhteen hieman eri suuntiin. Oma edellisissä kuvissa esiintyvä hahmoni oli kahden käden aseeseen erikoistunut warrior. Yleensä seurueessa kulkee vähintään yksi warrior, rogue ja mage, koska tällöin taistelu ja muu gameplay on parhaiten tasapainossa.

dragon-age-origins-2.jpg

Rogue-hahmot erikoistuvat esimerkiksi ansojen purkamiseen ja jousiammuntaan

Seuraavaksi pelin tarinasta tarkemmin, mutta spoileriksi laskettava sisältö erilleen rajattuna;

Dragon Age Originsin tarinan alku vaihtelee oman hahmovalinnan mukaan. Pelaaja voi valita pelaavansa joko ihmisellä, haltijalla tai kääpiöllä. Hahmon tausta vaikuttaa myös tarinan alkuun; hahmo voi olla esimerkiksi kuninkaalinen kääpiö, aatelisperheen ihminen tai haltijoiden klaaniin kuuluva "dalish elf". Pelin dialogivalinnat ja tarinalliset käänteet voivat myös riippua osittain tästä pelaajan valinnasta.

Myös hahmon class vaikuttaa pelin alkuun, sillä mage-hahmon tarina alkaa aina Circle-tornista (josta kohta tarkemmin lisää). Pelin alku on siis hyvin erilainen pelaajan hahmovalinnasta riippuen. Jokaisessa alussa pelaajan hahmo joutuu sellaisten tapahtumien keskelle, että hänen on jätettävä aiempi elämänsä taakse, syystä tai toisesta. Tämän myötä hahmo liittyy Grey Wardens -joukkoihin, jotka ovat vaarallista ja väkivaltaista Darkspawnia vastaan taistelemaan erikoistuneita sotureita. Darkspawn on demoninen uhka, jota voisi verrata The Lord of the Ringsin örkkeihin. Maa on keskellä sotaa (pelissä eng., blight), kun Darkspawn-armeija on vyörymässä tuhoamaan tieltään kaiken. Grey Wardeneilla on edessään suuri tehtävä kun Fereldanissa riehuva sota repii maata kahtia.

 

 

VAROITUS: Seuraavassa osassa tekstiä SPOILEREITA!!

************************************************************************************************************

 

 

 

 

Grey Wardensien joukkoihin liityttyään hahmolla on edessä taistelu, joka saakin käänteen kun kuninkaan liittolainen vetäytyy ja hylkää joukot oman onnensa nojaan. Lähes kaikki Grey Wardenit ja kuninkaan joukot menehtyvät lukuunottamatta omaa hahmoa ja hänen kanssaan taistelevaa Alistairia. Heidän tehtäväkseen jää koota armeija Darkspawnia vastaan haltijoista, maageista, kääpiöistä ja muista liittolaisista. Matkan varrella he tömäävät moniin liittolaisiin ja vihollisiin. Peli huipentuu taisteluun Darkspawnia ja arkkidemonia vastaan Denerimin kaupungissa.

 

 

 

 

************************************************************************************************************

Spoileri-vaara ohi

En ole ehkä paras kuvaamaan peliä kiinnostavasti ilman todella isoja paljastuksia, mutta äskeisen pelin pääjuonta paljastavan spoilerin lisäksi tarinaa voisi vielä kuvailla lisää seuraavasti;

Tarinan keskiössä on siis taistelu ulkoista uhkaa, Darkspawnia, vastaan, mutta sen ympärille kietoutuu myös paljon muuta. DAO:n (ja myöhempienkin pelisarjan osien) tarinassa yksi keskeinen teema on taikuuteen ja sen vaarallisuuteen liittyvä politiikka ja säätely. Aiemmin mainitsemani Circle-torni sulkee sisäänsä kaikki maagit (mages), koska DA-maailmassa näiden taikavoimat ovat riski. Periaatteessa kuka tahansa mage voi joutua demonin otteeseen ja silloin on helvetti irti. Maageja valvomaan koulutettu templar-joukko ja uskonnollisesti järjestäytynyt Chantry pitävät taikavoimia yleisenä uhkana. Jotkut maagit elävät käytännössä maanpaossa, koska tiukasti valvottu ja rajoitettu elämä voi tuntua vankilalta.

Toinen kiinnostava tarinallinen osa peliä on erilaisten ryhmien kulttuuriset ja historialliset taustat. Jonkinlaisena haltija-nörttinä minua kiehtoi erityisesti haltijoihin liittyvät tarinat ja olen valinnut kaksi kertaa myös omaksi hahmokseni haltijan. Halutessaan pelaaja voi myös sukeltaa niin syvälle maailman taustaan, että lukuisiin taustateksteihin uppoutuminen voi viedä tuntikausia. DA-sarjan taustoitus on äärimmäisen rikasta ja paikoin hyvin kekseliästä.

Päätarinan rinnalla on tietysti myös lukuisia sivuquesteja, joista osa on hyviä ja osa taas heikompia. Eli ihan kaikkea ei ehkä kannata tehdä, mutta oman pelaamistapani tuntien sorrun yleensä tekemään kaiken muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ja sitten ihmettelen, miksen ehdi ja jaksa pelata muita vielä pelaamattomia pelejä, hups...

Satunnaisempien sivuquestien joukosta erottuu edukseen varsinkin tarinan sivuhahmojen, liittolaisten, esittämät pyynnöt. Mikäli oman hahmon suhde syvenee jonkun heistä kanssa, nämä alkavat kertoa enemmän itsestään ja taustastaan. Pelin edetessä he lähestyvät sinua ja pyytävät apua jonkin henkilökohtaisen haasteen kanssa.

Screenshot20220918160744611.jpg

Ilmeesi kun huomaat, että olet oikeasti kiintynyt kanssasi reissaavan vakioporukan jokaiseen jäseneen, ja tämä on kuitenkin videopeli

Tästä aasinsiltana pääsenkin vielä yhteen pelin olennaisimpaan teemaan. Nimittäin romantiikkaan ja romanssin mahdollisuuteen, joka on kenties yksi syy tämän pelisarjan ja BioWaren pelien suosioon. Romantiikan mahdollisuudet tuovat peliin aivan omanlaisensa lisän, enkä itse ollut vielä ennen DAO:hon tarttumista kohdannut missään pelissä tätä mahdollisuutta. Minulle asia tuli täytenä yllätyksenä ja muistan vieläkin sen hämmennyksen ja kämmenten hikoamisen, kun tiedostin flirttailevani pikselihahmoille olohuoneen tv:ltä pelaten, kun exäni istui samaan aikaan takanani (sentään selkä minuun päin) tietokoneellaan. Hah, voi muistoja! Pelin romanssit on vieläpä kirjoitettu todella taitavasti, ainakin joidenkin hahmojen kohdalla. Parhaimmillaan romanssin eteneminen voi olla niin kutkuttavaa, että siinä sitä sitten vaan pelataan posket punoittaen.

Eli tiivistetysti; tässä on peli, joka tarjoaa eeppisiä hetkiä, monikerroksista tarinaa, taistelua ja kaaoksen kesyttämistä sekä leirinuotion äärellä leiskuvia romansseja. Mitä enempää voi enää rpg-peliltä pyytää? Se, mikä pelistä teki kiehtovan ja mielenkiintoisen omalla kohdallani, oli erityisesti valintojen mahdollisuus ja suhde oman hahmon ryhmässä mukana kulkeviin liittolaisiin. Pelin edetessä saa huomata, miten erilailla eri hahmot reagoivat melko pieniinkin valintoihin joko pitämällä niistä tai inhoamalla niitä. Valinnat eivät myöskään ole todellakaan helppoja, vaikka jotkut eivät ehkä aiheuta kovin suurta päänvaivaa. Mielenkiintoista on myös se, että ensimmäisen pelin valinnoilla on myös jälkiseuraamuksia tai niihin vähintäänkin viitataan pelisarjan kolmannessa osassa.

 

 

Koska oman hahmon liittolaiset ovat niin olennainen osa peliä ja sen mahtavuutta, päätin ennen loppusanoja antaa vielä kuvaukset ja mielipiteeni pelin companion-hahmoista. Mikäli et halua tietää pelin companion-hahmoista mitään, kannattaa hypätä artikkelin loppuun, vaikka hahmoesittelyni ei paljasta mitään isoa juoneen liittyvää.

***

Hahmokuvaukset, älä lue jos et halua tietää hahmoista mitään!

 

 

 

 

 

 

 

 

Alistair

 

alistair.jpg

"Have you ever licked a lamp post in winter?"

Oh Alistair... Alistair on hahmon ensimmäinen liittolainen, toinen Grey Warden, joka ottaa hämmentyneen pelaajahahmon vastaan ja perehdyttää hänet Grey Wardenien käytäntöihin. Hänen sarkastinen huumorinsa upposi minuun heti. Alistair on myös hyvin korkeamoraalinen ja lojaali hahmo. Häntä on melko helppo miellyttää, ainakin jos pelaa minun tapaani eli hyviksenä. Alistair on ollut aina neljän hengen seurueessani mukana minne tahansa menenkin, koska hänen kommenttinsa ja keskustelunsa muiden hahmojen kanssa ovat mainioita ja viihdyttäviä. Alistair on ase- ja kilpiyhdistelmän taitava warrior ja entinen templar. Alistair oli ensimmäinen romanssini pelissä ja aina naishahmon luodessani en osaa päätyä muihin vaihtoehtoihin, vaikka kuinka yritän... Sille on syynsä, miksi tämän hahmon ympärillä pyörii valtava fandom. Alistair yksinkertaisesti vei sydämeni hölmöllä persoonallaan ♥

 

Morrigan

 

Komplettloesung-Dragon-Age-Origins-Morri

"Apparently everyone seems to agree that a Blight is the perfect time to start killing each other. Marvelous, really."

Jos Alistair on huumoriltaan hieman sarkastinen hahmo, on metsässä kohdattu Morrigan sarkasmin kuningatar. Salaperäinen Morrigan on Alistairin jälkeen toinen oman hahmon mahdollinen liittolainen. Hän on apostate-mage eli maanpaossa oleva maagi. Keskellä metsää hökkelissä varttuneen naisen tausta tulee välillä esiin hänen vähän erikoisissa ja paikoin puutteellisissa sosiaalisissa taidoissa. Morrigan on jokseenkin kieroutunutkin luonne, mutta ehdottomasti yksi parhaista hahmoista pelissä. Hänen ja Alistairin sanailu ja kuittailu toisilleen on hupaisaa seurattavaa. Morriganin rooli pelin eri vaiheissa on melko yllättävä.

 

Leliana

 

2586048-leliana.jpg

"We go to fight for a good cause and there is nowhere I would rather be."

Leliana on empaattinen ja sydämellinen rogue-hahmo, jolla on myös bard-tausta. Hän suhtautuu hyvin vakavasti moraalisiin kysymyksiin ja inhoaa itsekkäitä ja epäinhimillisiä valintoja. Joskus Lelianan keskustelut uskontoon liittyen saattavat hieman hapottaakin, mutta Leliana on silti yksi suosikkihahmoistani. Hän on kuin se olkapäällä istuva omatunnon ääni, joka älähtää jos oma hahmo on tekemässä jotain hyvin pahantahtoista, siinä missä Morrigan istuu toisella olkapäällä pikkupiruna hurraamassa. Leliana ja Morrigan kinastelevatkin usein, koska heidän arvomaailmansa kolahtavat niin pahasti yhteen. Leliana on toinen pelin bi-seksuaalisista hahmoista, eli tyttörakkaus saa kukoistaa ja hän onkin hyvin viehättävä, näin heteronkin näkökulmasta.

 

Zevran

 

Komplettloesung-Dragon-Age-Origins-Zevra

"I am terrible and it makes me sad. May I rest my head in your bosom? I wish to cry."

Zevran on pelin ainoa haltija-companion ja hän saapuu paikalle melko erikoisessa tilanteessa. Rogue-hahmona ja taustansa takia Zevranin moraali edustaa jotain neutraalin ja itsekkään väliltä. Hän on myös älyttömän flirtti hahmo, minkä olen kokenut välillä hieman vaivaannuttavana. Siinä missä Alistair on hieman ujo ja awkward, mutta suloinen, Zevran on hyvin suorasukainen. Silti Zevran tuo hauskasti oman kemiansa porukkaan ja on kuitenkin kiinnostava hahmo. Zevranin ja oman hahmon suhteen tai sen puutteellisuudella voi myös olla selviä vaikutuksia pelin edetessä. Zevran on pelin toinen bi-seksuaalinen hahmo, joten hän flirttailee avoimesti myös mies-hahmolle.

 

Sten

 

sten.jpg

"Happiness is fragile. Nothing can be built upon it that will last. Only duty endures."

Sten on hyvin vakava ja käytännönläheinen warrior-hahmo, eikä hän liiemmin perusta turhanpäiväisistä small talk -keskusteluista. Sten on pelisarjan ensimmäinen Qunari-hahmo, ja hänellä on hyvin vahva arvomaailma perustuen taustaansa. Qunari-hahmot muuttuivat tyyliltään hyvin erilaiseksi sarjan myöhemmissä osissa, mutta filosofialtaan ja aatteiltaan Sten edustaa heitä joka tapauksessa. Vaikka Steniä on todella vaikea miellyttää ja hän suhtautuu asioihin kyynisesti, hänellä on heikko kohta taidetta kohtaan.

 

Wynne

 

wynne.jpg

"I will not lie motionless in a bed with coverlets up to my chin, waiting for death to claim me."

Circlestä mukaan rekrytoitava ja mage-classia edustava Wynne on ihmisliittolaisista vanhin ja kenties kypsin hahmo. Hän suhtautuu asioihin jämäkästi, mutta lämmöllä ja empatialla. Wynnellä on myös tapana rauhoitella ja kannustaa pelaajahahmoa, joka on useimmiten epätoivoinen mahdottomalta tuntuvan tehtävänsä edessä. Antaapa hän neuvoja jopa romanssikuvioihin. Wynne edustaa tietynlaista äitihahmoa, vaikka ovat jotkut modaajat yrittäneet tehdä hänestä jotakin vähän muutakin (*cringe*).

 

Oghren

 

Komplettloesung-Dragon-Age-Origins-Oghre

"They should replace the water in that fountain with ale. It's just an idea."

Oghren on hetkittäin hupaisa veikko, mutta hän oli lopulta ryhmässäni useimmiten vähiten, osittain siksi, että olen löytänyt kaikilla pelikerroilla hänet mukaani pelin myöhäisemmissä vaiheissa. Oghren ei koskaan kieltäydy ryypystä ja tämän aiheen ympärillä hänen keskustelunsa usein pyörivätkin. Oghren on kuitenkin myös varsin taitava taistelija, ainakin raittiina päivänään. Oghrenin tarina avaa myös ovia kääpiökansan melko salattuun elämään ja kulttuuriin.

 

Shale

 

ShalePortrait--article_image.jpg

"It is moments like this when I am grateful for the inability to smell."

Shale on companionien yksi erikoisimmista ilmestyksistä. Hän on henkiin loihdittu kivi-golem, joka on herättyään alkanut pohtia olemassaoloaan ja ihmettellä ihmisten ja muiden "lihaolentojen" kummallisia tapoja. Shale oli myös aika vähän mukana omassa pelikokemuksessani, mutta parhaimmillaan hänen dialoginsa oli todella hupaisaa. Hän suhtautui asioihin välillä myös kylmän toteavasti tai sarkastisesti, ja haastoi myös muita companioneja oudoilla kysymyksillään. Shale on rekrytoitavissa mukaan ainoastaan dlc-sisällön myötä.

 

Doggo/Barkspawn aka Mabari war hound

 

DogPortrait--article_image.jpg

"(Happy Barking)"

"Dog" on hurjan näköinen, mutta suurisydäminen Mabari-koira, joka leimautuu hyvin vahvasti pelaajan hahmoon. Alussa koira onkin hyvin hyödyksi, kun porukka ei ole vielä täysilukuinen ja osaahan karvapallo taistella. Leirissä koiran tempaukset ovat välillä myös keskustelun kohteena ja riippuen companionista, osa suhtautuu haukkuun hieman inhoten, osa taas lempeästi.

 

***

Antamani arvosana pelille

 

009fourHalfS.jpg

 

Perustelut

Pelin hehkutuksestani voi lienee päätellä, että tämä peli on mielestäni mainio ja yksi parhaita pelaamiani rpg-pelejä. DAO on monin paikoin jännittävä, yllättävä ja tunteita laidasta laitaan herättävä. Sen tarina ja upeasti ääninäytellyt hahmot on kirjoitettu älyttömän hyvin. Jos jotain kriittistä pitäisi keksiä ja mikä tiputtaa tähdet täydestä viidestä, on välillä (vanhemmalle pelille tyypillinen) jäykähkö käyttöliittymä ja tappelutilanteiden erinäiset haasteet. Jotkut pelin alueet sisältävät myös ehkä turhan paljon edestakaisin ravaamista tai tylsänpuoleisia sivuquesteja. Mutta peli on silti aivan loistava, joten voin ehdottomasti antaa sille neljä ja puoli tähteä.

Tässäpä olikin melkoinen pläjäys asiaa yhdestä lempipelistäni. Dragon Age: Origins on vaan edelleen yksi minuun eniten vaikuttaneita pelejä. Peliharrastukseni oli vielä ns. vähän alkutekijöissään, kun löysin tämän pelin ja se oli ainutlaatuinen ja mahtava kokemus. Tarina oli todella kutkuttava ja paikoin hyvin raastavakin. Jos olet vähäänkään kiinnostunut hyvästä tarinasta ja rpg-elementeistä, voin suositella tätä peliä lämpimästi. Pc-pelaaminen on lienee paras kokemus, kun jo hieman vanhaa peliä pystyy tällöin modaamaan, mutta itse pelasin pelin alunperin Xbox360-konsolilla. Nyt pc:llä ensimmäistä kertaa pelattuani hyödynsin mielelläni modeja. Kuvissa esiintyvän oman hahmoni modaamisessa käytin mm. tätä hiusmodia:

https://www.nexusmods.com/dragonage/mods/3552?tab=posts

DAO edustaa keskiaikafantasia-rpg:tä parhaimmillaan ja se on vahva aloitus kiinnostavalle pelisarjalle. Itse suosittelisin lämpimästi aloittamaan nimenomaan DAO:sta, sillä se on hyvin erilainen kuin pelin myöhemmät osat. Jokaisessa osassa on jotain hyvää ja pidän kyllä paljon myös kolmannesta pelistä, mutta DAO on silti se, joka on monien mielestä paras ja videopelien mestariteos. Tuttavapiirissäni on monta ihmistä, jotka ovat rakastaneet nimenomaan DAO:ta ja kokeneet, ettei ole sen voittanutta. Ja näitä kommentteja on tullut sellaisiltakin ihmisiltä, jotka eivät edes erityisemmin pelaa videopelejä. En siis ole hehkutukseni kanssa yksin.

Artikkelia muokattu 9.1.2023