Jokainen pelaamani rpg-peli on tarjonnut minulle tarinan ja taustan, joiden tapahtumiin oma hahmoni sujahtaa sekaan. Kun tarkastelen videopelien rpg-historiaani, mieleeni nousee väistämättä kulttiklassikko, jota ei voi sivuuttaa; Vampire: The Masquerade - Bloodlines, joka ansaitsee kunniamaininnan näiden pelien joukosta, vaikka se onkin kiistanalainen, eli vihattu ja rakastettu peli. Itse lukeudun jälkimmäisen tunteen kokijaksi, sillä Vampire: The Masquerade - Bloodlines lukeutuu peleihin, jotka ovat antaneet minulle rikkaan ja monikerroksisen rpg-kokemuksen. Vampire: The Masquerade - Bloodlines on vuonna 2004 julkaistu videopeli, joka pohjautuu Vampire: The Masquerade -pöytäroolipeliin. Se, että pelin tarina, politiikka ja hahmot kulkeutuvat videopeliin pöytäroolipelin maailmasta, on lienee yksi syy siihen, miksi tämän tarina ja questit ovat uniikkeja ja mielenkiintoisia. Ne eivät ole syntyneet tyhjästä pelkkää videopeliä varten, vaan muotoutuivat pöytäroolipelin vampyyrien monimutkaisesta, kiehtovasta, tietyllä tapaa modernista mutta samalla klassisesta alamaailmasta. Vampyyriyhteisön erilaiset ryhmittymiset ja poliittiset pelit tapahtuvat kaupungin varjoissa piilossa ihmisiltä.

Tästä eteenpäin käytän pelistä lyhennettä VTMB, koska tuon sanahirviön jatkuvan kirjoittamisen sijaan kirjoitan ennemmin pelin hirviöistä, joiden saappaisiin pelaaja hyppää. Artikkeli tulee myös luultavasti olemaan pitkä, koska tämän pelin esittelyä ja arvostelua ei ole helppo tiivistää lyhyeksi artikkeliksi.

Kuten pelin nimestä voi päätellä, VTMB tarjoaa pelaajalle tilaisuuden pelata vampyyrillä ja haastaa hieman itseään antisankarin rooliin. Tämä oli aikanaan yksi syy siihen miksi kiinnostuin pelistä. Tarinallisesti oma hahmo voi tietysti pyrkiä mahdollisimman eettisiin valintoihin, but let's face it; vampyyri ei pysy tolpillaan juomatta verta ja veren juominen ei kenties ole sitä, mitä tarinoiden sankarit yleensä tekevät. Tämän pelin lore ei myöskään ole mitään uuden lore-suunnan (eli mm. erään kirja- ja elokuvasarjan, köh...) romatisoitua höpösöpöstelyä, vaan nyt puhutaan niistä vampyyreistä, jotka eivät välitä ihmisistä ja jotka rakastavat yhtä asiaa yli kaiken tässä (epäkuolleessa) elämässä. Verta.

Tässä kohtaa annanpa myös sisältövaroituksen; VTMB ei sovi super herkille. Tämä artikkeli ei mässäile ja tuo esiin pelin rajuimpia puolia, mutta jokainen edetköön lukemisessa oman harkintakykynsä mukaan. Pelinä VTMB sisältää kauhuelementtejä, väkivaltaa, sekä kyseenalaista ja graafista sisältöä. Olin vasta nippa nappa täysi-ikäinen kun pelasin peliä ensimmäistä kertaa ja muistan vieläkin kuinka käteni välillä hikoilivat. Olin hyvin herkkä silloin, ja peli oli minulle melkein liian raju. Pelasin pelin uudelleen n. viisi vuotta sitten ja en ahdistunut enää niin paljon. Silti tietyt osat pelistä saivat niskavillani edelleen pystyyn, vaikka olenkin vuosien saatossa karaistunut. Eli, kannattaa ehkä skipata tämä artikkeli, jos et pidä yhtään kauhusta tai ahdistut herkästi. Tämän pitkän alkukuvauksen jälkeen itse asiaan:

VTMB:n maailman vampyyriyhteisö koostuu klaaneista, joiden sisällä elää omanlaisensa arvomaailmat ja hierarkiat. Jokaisen klaanin vampyyrit omaavat myös piirteitä, joihin muut klaanit eivät välttämättä samaistu tai osu lainkaan. Oma hahmosi voi olla rajuun voimaan erikoistunut Gangrel, varjoissa hiipivä Nosferatu tai vaikkapa ihmisiä ja muita vampyyreitä taitavasti manipuloiva Toreador. Jokaisella klaanilla on vahvuutensa ja heikkoutensa. Kerron myöhemmin klaaneista hieman tarkemmin, sillä ne ovat kiinnostavia ja iso osa pelin tarinan ja asetelman dynamiikkaa.

vamp.jpg

Valitsin ensimmäisen pelikertani hahmoksi Toreador-miehen, joka hurmasi kanssakulkijansa karismallaan ja viehättävyydellään

Kun hahmovalinta on tehty, pelaaja näkee cutscenen, josta voi päätellä pari asiaa; hahmosi yhden illan juttu ei ollutkaan kuka tahansa tyyppi, vaan hän on vampyyri. Toisekseen, yölliset imuttelutuokiot olivat edenneet hieman uudelle tasolle, nimittäin tämä tuttavuus on muuttanut sinun hahmosi vampyyriksi. Paikalle lävähtää vampyyrien yhteisöä ja järjestystä valvova Camarilla, joka puuttuu tilanteeseen ja pohtii, mitä ihmettä tehdä tämän nuoren vampyyrin (fledgling) kanssa. Koska vampyyriyhteisön säännöt ovat tiukkoja uusien vampyyrijäsenten luomisen suhteen, hahmosi on vaarassa joutua teloitetuksi. Näin ei kuitenkaan tapahdu, vaan hahmo siirtyy varjojen maailmaan haparoivin askelin.

Jokseenkin tuskastuttavan tutoriaalivaiheen jälkeen olet vapaa tutkimaan Los Angelesin katuja, jotka sisältävät pelissä useamman suljetun alueen. Kaupungin hämärät kadut ja nurkat ovat inhorealistisia, synkkiä ja jotkut kylmääviä. Pelin äänimaailma ja musiikki on gootti- ja grunge -henkinen.

Erinomaisen soundtrackin  säveltänyt Rik Schaffer on luonut musiikillaan todella hienon ja ainulaatuisen pelitunnelman.

Questit ja päätarina vievät sinut eri paikkoihin ja tutustuttavat mitä erilaisimpiin npc-hahmoihin. Pelin dialogi-systeemi on rikas ja edustaa ns. vanhan koulukunnan rpg:tä, eli oma hahmo ei ole ääninäytelty. Myös hahmosi klaani vaikuttaa dialogivalintoihin. Valinnat tehdään tekstipohjaisesti, mutta npc:t on ääninäytelty erinomaisesti, ainakin pelin ikään nähden. Myös hahmojen kasvoanimaatiot ovat yllättävän hyviä siihen nähden, että peli on kuitenkin jo melkein 20 vuotta vanha. Tai sanotaanko näin, että ne voisivat olla paljon huonompiakin.

bloodlines6.jpg

Alussa saat mentoriksi kokeneen vampyyrin, joka neuvoo uusavutonta hahmoasi uuden "elämän" alkuun. Kuten esimerkistä näkyy, synkästä teemastaan huolimatta VTMB:n dialogi on parhaimmillaan humoristista ja kekseliästä

Pelin päätarinaa en lähde kertomaan alkuasetelmaa pidemmälle, sillä tarina on hyvin monikerroksinen ja vaiherikas, eikä sitä ole mieltä spoilata millään tavalla. Aivan pelin alun jälkeen hahmosi tapaa erilaisia ryhmiä, joista aiemmin mainittu Camarilla pyytää sinua selvittämään vampyyrimaailmassa muhivia ongelmia. Toinen ryhmä, väkivaltaan taipuvainen Sabbat, uhkaa paljastaa vampyyrien olemassaolon ihmisille, ja tämä on yksi koko pelin keskeinen teema. Vampyyrit eivät voi riehua kaduilla ja aiheuttaa huomiota, mutta Sabbat ei tästä välitä. Valtaa ja järjestystä tavoitteleva Camarilla ei kuitenkaan ole ainoa keskeinen ryhmä, vaan vampyyreissä on syntynyt myös Camarillan valtaa haastavaa Anarch-liike. He eivät arvosta Camarillan ja Ventrue-klaanin ylivaltaa, mutta eivät kuitenkaan halua sekoilla yhtä hurjapäisesti kuin Sabbat-ryhmä. Sekä Camarilla että Anarch-ryhmittymä antavat sinulle tehtäviä, ja pelin edetessä et voi miellyttää kaikkia. Välillä olet tekemisissä myös Aasiasta tulleen salaperäisen Kuei-jin -ryhmän kanssa. Heillä on erilainen kulttuuri ja järjestäytyminen, ja vampyyrien syntyperiaate ja fyysiset ominaisuudet eroavat selvästi oman yhteisösi jäsenistä.

Tässä kohtaa on hyvä mainita pelin kahdesta keskeisestä asiasta, nimittäin juurikin verenhimosta ja masqueradesta, miten sen nyt sitten suomentaisikaan. Salassapidosta? Pelihahmosi elämää säätelevät nämä kaksi voimaa. Ilmiselvästi, vampyyrin on juotava säännöllisesti verta, varsinkin jos hahmosi käyttää erikoiskykyjään. Verta voi etsiä halukkailta tai vastentahtoisilta ihmisiltä, rotista tai ostaa pimeiltä markkinoilta. Yksi klaani yökkii pelkälle ajatuksellekin rotista tai kodittomista, mutta muut tyytyvät siihen mitä sattuvat saamaan. Verenhimossa on kuitenkin myös yksi iso tekijä, nimittän humanity, inhimillisyys. Mikäli hahmo surmaa ihmisuhrinsa, oli se sitten vahingossa tai ei, hän menettää inhimillisyyttä. Inhimillisyyttä voi muistaakseni menettää myös muita kautta. Mikäli inhimillisyys tippuu nollaan, vampyyrin petomuoto pääsee vauhtiin (jollen aivan väärin muista).

Yhtä lailla, mikäli hahmon verenhimoa ei tyynnytä, vampyyri päästää valloilleen petomuotonsa, ja silloin käy huonosti. Et enää hallitse hahmoasi, vaan riehuminen alkaa. Ja voi pojat, ei ole kovin mukavaa saada kolmea poliisia peräänsä siitä, että meni puremaan satunnaista ohikulkijaa. Tässä myös mainittakoon, että hahmosi ei ole kuolematon, vaikka eläisikin muuten ikuisesti. Suora hyökkäys kyllä nujertaa vampyyrin, vaikka he ovatkin kestäviä.

Salassapito taas on toinen keskeinen VTMB:n vampyyrimaailman elinehto. Mikäli vampyyrit paljastavat olemassaolonsa, heitä jahdataan. Vampyyrinmetsästäjät jäljittävät varomattomia vampyyreitä. Salassapidon rikkoutuminen voi tapahtua esim. silloin, jos hahmosi käyttää yliluonnollisia kykyjään ja jää kiinni. Tai juurikin aiheuttaa paniikkia sammuttamalla  janonsa yllättäen julkisella paikalla. Salassapito-rikkeitä voi kertyä rajallinen määrä, minkä jälkeen alkaa tapahtua pahoja.

349193-vampirebloodlines-960x768.jpg

Käyttöliittymän oikeanpuoleinen punainen mittari kertoo hahmon janotilanteesta ja vasemmanpuoleinen ns. staminasta erikoiskykyihin liittyen. Salassapito-rikkeet ja inhimillisyystilanne näkyvät hahmolomakkeen puolella

Pelin level- ja skill-systeemi on melko tyypillinen. Pelaamisen aikana kartutat pisteitä, joilla voi kehittää hahmon taitoja ja ostaa erikoiskykyjä. Pistesysteemi ei ole ehkä parhaimmasta päästä, ja käsittääkseni pöytäroolipelissä nämä asiat ovat suht monimutkaisia. Loppujen lopuksi omilla peluukerroillani pisteet menivät välillä vähän miten sattuu, koska en oikein tiennyt, mihin kykyihin ja taitoihin kannattaisi panostaa. Yleensä suosin puhumisen lahjoja tappelukykyjen edelle, ja kehitin myös hakkerointia ja hiiviskelyä.

maxresdefault.jpg

Hahmon ns. tietolomake on melko kaoottinen. Se esittelee humanity- ja masquerade-tilanteen sekä erinäiset taidot ja ominaisuudet. Kuten näkee, on kauheasti kaikkea, mihin voi erikoistua, ja se tekee välillä valinnoista hankalaa

Sitten lisää klaaneista, kuten lupasin. Klaanit ja niiden erilaiset vaikutukset pelin gameplayihin ovat yksi iso osa pelin kiehtovuutta. Omaa hahmoa ei valitettavasti voi muokata sukupuolta pidemmälle, ja hahmon vaatetus muuttuu automaattisesti eri alueen mukaan. Joku modaaja on tätä voinut toki korjata.

Klaani periytyy vampyyrille aina muuttajansa kautta, eli esim. Toreador-klaanin edustajan fledgling on aina Toreador. Tai näin olen asian ainakin käsittänyt. Pelissä tietysti valitset haluamasi klaanin, jonka perusteella tarinassa hahmosi vampyyriksi muuttanut hahmo on samaa klaania. VMTB:ssa klaaneja on seitsemän; Brujah, Gangrel, Malkavian, Nosferatu, Toreador, Tremere ja Ventrue. Kuten jo mainitsin, jokaisella klaanilla on erilaiset statukset, arvomaailmat ja piirteet. Klaaneja on hieman hankala kuvailla lyhyesti, mutta päätin koostaa tähän niiden keskeiset ominaisuudet:

Brujah

  • Hajanainen klaani, joka on hitaasti alkanut vakiinnuttaa asemaansa ja arvomaailmaansa
  • Suosivat anarkiaa ja vieroksuvat yleisesti Camarillaa
  • Hyviä tappelijoita, mutta herkkiä raivolle ja petomuodon paljastumiselle

Gangrel

  • Reviiritietoisia yksinäisiä susia, jotka ovat lähimpänä petomuotoaan normaalistikin, kuin yksikään muu klaani
  • Kuten Brujah, pärjäävät raa'alla voimalla, eivätkä niinkään puhu itseään ulos pussista kuten joidenkin klaanien edustajat
  • Seuraavat eläimellisiä vaistoja ja eivät ole kovin kiinnostuneita poliittisista kuvioista

Malkavian

  • Klaaneista hämmentävin, sillä Malkavian-klaanin jäsenet ovat sekopäisiä, omituisia ja omaavat joskus skitsofrenisia piirteitä, koska tämän klaanin vampyyrin muuttumisprosessissa tapahtuu jotain hämmentävää
  • Intuitiivisia ja tarkkoja, joskus jopa ennustuskykyisiä, ja siksi heillä on, outoa kyllä, kuitenkin jokin rooli Camarillan taustalla
  • Malkavian-klaanin hahmolla on mitä eriskummallisimpia asuja ja dialogivalintoja

Nosferatu

  • Ainoa klaani, jonka jäsenet ovat ulkonäötään hyvin poikkeavia eivätkä voi maastoutua ihmisten joukkoon, eli heidän näyttäytymisensä ihmisille johtaa väistämättä salassapito-rikkeeseen
  • Tästä syystä Nosferatut suosivat viemäreitä ja hiipimistä
  • Varjoissa piileskely on ehkä osittain edistänyt Nosferatu-klaanin taitoja kerätä ja verkostoida tietoa, ja he ovat näppäröitä hakkeroimaan

Toreador

  • Vietteleviä, karismaattisia ja eniten ihmismäisiä, taitavia manipuloimaan ja suostuttelemaan
  • Tämän klaanin jäsen puhuu mieluummin itsensä ulos pinteestä, kuin tappelee
  • Rakastavat taidetta, kulttuuria ja kauniita asioita, mutta kaipaavat samalla pinnallisesti jatkuvaa ihailua

Tremere

  • Älykkäitä ja salaperäisiä, mutta samalla epäluotettavia muiden klaanien silmissä
  • Loitsivat ja käyttävät ns. verimagiaa (thaumaturgy)
  • Klaanin sisällä on voimakasta hierarkiaa ja sen sisällä on/on ollut konflikteja ja valtataistelua

Ventrue

  • Vampyyrimaailman kermaa, varakkaita aristokraatteja ja vallassa olevia
  • Pyrkivät poliittisiin tehtäviin ja ovat Camarillan johdossa
  • Yrittävät pitää yllä järjestystä, mutta vetelevät naruista ja päättävät asioista useimmiten omaksi edukseen

 

Pelasin toisen läpipeluuni Malkavian-klaanin naishahmolla ja se oli kyllä paikoin hupaisa kokemus. Dialogivalinnat ja muiden hahmojen reaktiot hämärään hahmoon olivat välillä aika koomisia. Malkavian on myös siitä kiinnostava klaani, että sen jäsenet ovat oikeastaan kehitettävissä kaikenlaisiin suuntiin. Ne voivat tapella ihan hyvin, ne voivat puhua ja huijata. Toisaalta keskitie kaikessa ei ole aina eduksi, ja pelissä kannustetaan erikoistumaan tiettyihin asioihin.

maxresdefault02.jpg

On sanottava, että Malkavian-klaanin naishahmon asut herättivät minussa välillä närää. Oli aavistuksen häiristevää pelata jotain aluetta third person -näkökulmasta, kun hahmollani oli päällä mikä lie lateksinen stringi-asu. Joku roti pelintekijät oikeesti... Onneksi pystyin sentään pelaamaan myös first person -kameralla

Nyt on aika siirtyä arvosteluun ja perusteluun, vaikka voisin ehkä kirjoittaa tästä pelistä todella pitkän esseen... Artikkeli kiteyttää sisäänsä olennaisen, mutta sille on syynsä, miksi olen puhunut muiden pelaajien kanssa tästä pelistä pitkiä keskusteluja. VTMB on rpg-pelien helmi, mutta kuten arvostelu kohta kertoo, siinä on myös ongelmansa.

***

 

Arvosana

 

007threeHalfS.jpg

 

Perustelut

Pelin vahvuuksia ovat ehdottomasti sen mainiosti kirjoitettu tarina, kiinnostavat hahmot ja omanlaisensa kokemus rpg-kentällä. Tarina on paikoin hyvin kieroutunut, mutta toisaalta peli sisältää myös paljon huumoria ja erikoisia juttuja. Poliittinen valtapeli ja sosiaaliset verkostot ovat kiehtovia ja syvällisiä. Päätarina on hyvä, mutta sivuquestit ovat melkeinpä vielä hauskempia. VTMB yhdistää myös mukavasti tarinaa, actionia ja kauhua.  VTMB on ollut monessa asiassa huikeasti aikaansa edellä, vaikka sen tekniset haasteet ovat valitettavia, ja niihin päästäänkin seuraavaksi.

Antaisin VTMB:lle neljä tai jopa neljä ja puoli tähteä, jos sillä ei olisi teknisissä asioissa niin isoja puutteita. Fanit ovat joutuneet korjaamaan pelin bugisuutta ja muita ongelmia epävirallisella päivityksellä, jonka suosittelen ehdottomasti lataamaan tätä peliä pelatessa (linkki siihen artikkelin lopussa). Ilman sitä pelissä voi esiintyä jopa pelin rikkovia bugeja, kuten jonkin alueen jumittumista tai npc-hahmojen muistikatkoksia. Toiseksi, pelin combat-systeemi on kehno. Ihan oikeasti kehno. Hahmoni ovat aina erikoistuneet lähitaisteluun, koska pyssyllä ampuminen on surkuhupaisaa. Tämä on sääli, koska pelissä olisi hauska tapella muullakin, kuin katanalla. Sentään melee-aseet ovat erilaisia ja hauskojakin osa, joten yritin olla tekemättä asiasta isompaa numeroa.

VTMB on kuitenkin kulttiklassikko luultavasti juuri tarinansa ansiosta. Harva pelaamani peli on yltänyt näin moniulotteisen, kiinnostavan ja erikoisen tarinan kertomiseen, jossa omat valinnat ovat mukana sopivissa määrin. Pelillä on myös uudelleenpeluuarvoa erilaisten klaanien takia. Esim. Nosferatulla pelaaminen olisi hyvin erilainen kokemus, kuin vaikkapa supliikilla ja tyylikkäällä Ventruella. VTMB ei menestynyt ilmestymisaikanaan, koska sillä oli kovia kilpailijoita ja tekniset ongelmat ärsyttivät monia. Silti se on vakiinnuttanut asemansa rpg-pelinä, jota moni pitää loistavana. Ja tämän voin allekirjoittaa.

*

VTMB:n vanhan iän hyvä puoli on se, että se pyörii käytännössä koneella kuin koneella. Pelasin sitä ensimmäistä kertaa läppärillä vuodelta 2006, eli ei todellakaan ollut pelikone. Mutta ikä tuo huonot puolensa. Tämä modi on lähes ehdoton nykykoneilla pelatessa ihan senkin takia, että pelin vanha resoluutio ja grafiikka eivät sovellu nykynäytöille. Lisäksi se korjaa aiemmin mainitsemiani bugeja ja juttuja, joita ei enää päivitetty peliin myöhemmin:

https://vtmb.fandom.com/wiki/Unofficial_Patch

 

Nexus mods on turvallinen ja käyttämäni modi-sivusto, jota voin suositella:

 

https://www.nexusmods.com/vampirebloodlines/mods/80